zaterdag 20 december 2008

Avonturen om nooit te vergeten bij -32 graden!

Lieve schatten,

Ik ben al wel geruime tijd van mijn trip naar Lapland terug, maar heb nog altijd niet de tijd gevonden om jullie erover te vertellen! Bij mijn terugkomst was het even druk: deadlines halen, al afscheid nemen van een hele hoop die Göteborg voor Kerstmis definitief achter zich laten en ook nog een vriend (Yohannes) op bezoek die Isabelle en ik in Noorwegen ontmoet hadden. Heel grappig hoe we hem hebben leren kennen; geboren in Indonesië, wonend in Australië, op reis in Noorwegen maar bij ons op bezoek in Zweden :)!

Nog maar een dikke week geleden zijn we met een hele groep dames (9 om precies te zijn, van Frankrijk, België en Duitsland) op de nachttrein richting het Hoge Noorden gesprongen. Hoewel we allemaal op verschillende tijdstippen geboekt hadden, zaten we allemaal in dezelfde slaapwagon en dus werd de eerste nacht nog gezellig ingezet. Nog verbazingwekkend goed geslapen, en om 9u 's morgens zag ik de eerste pakken verse sneeuw al vanuit mijn treinraam, met opkomende zon! Om 11u zijn we aangekomen in Boden, een station al heel ver in het Noorden. Onze eerste ervaring met een temperatuur van min 20-25 graden was dik ok : "dat valt hier nog goed mee!" Dan trein wisselen en onze laatste uurtjes (de treinreis was 22u in het totaal!) op weg naar Kiruna, onze eindbestemming. Daar aangekomen was het natuurlijk al donker - de zon komt op tegen 9u, maar tegen 14u is het weer pikdonker - maar dat heeft ons niet gestoord in onze zoektocht naar ons hostel de 'Yellow House'. Afgezien van de norse receptionist, een heel gezellig youth hostel, en na een eerste verkenning van Kiruna en een diner zijn we moe, maar voldaan in ons bed gekropen.

De volgende morgen vroeg opgestaan, van ons uitgebreid ontbijt in het hostel genoten en al heel vroeg op de bus richting Jukasjärvi en het Ijshotel! Daar aangekomen bleek de elektriciteit uitgevallen - beetje lastig als er nog volop 'gebouwd' wordt aan het hotel natuurlijk- maar na een kwartiertje konden we aan onze rondleiding beginnen. Bleek dat wij voor dit jaar de allerallereerste bezoekers waren, dus dat is toch ook iets moois om te onthouden! Binnen was iedereen nog volop aan het werken (het hotel is pas tegen januari echt helemaal klaar), maar we hebben toch een mooie indruk gekregen van wat het ijshotel nu precies is. Buiten bleek het -25 graden te zijn en dat hebben we ook gevoeld toen we na ons bezoek de omgeving nog wat zijn gaan verkennen. Dan maar onze laatste uurtjes in de (warme) ijshotel-lounge doorgebracht bij het wachten op de sporadische bus terug naar Kiruna. Die avond hebben we mooi afgesloten met glögg (zweedse gluhwein), een goed diner en de hemel afspeuren voor Noorderlicht. Dat laatste hebben we spijtig genoeg tijdens onze hele tocht niet gezien, ook al waren de weersomstandigheden ideaal - d.w.z. geen wolkje aan de lucht. Gewoon pech gehad!

De volgende morgen weer heel vroeg ons bed uit, want we vertrokken die morgen voor een 2daagse in de natuur met Henrik Taube Activity! We stonden die morgen enthousiast en heel mooi op tijd klaar om opgepikt te worden, tot we het busje zagen en Henrik (onze natureguide) ons vertelde dat we nog maar een uurtje moesten wachten omdat ze eerst de anderen van de groep gingen oppikken. Gelukkig konden we binnen wachten en dat bleek achteraf gezien onze grote redding! Een uurtje later kennis gemaakt met Henrik's Spaanse hulpje Javi, die ons naar de plaats van vertrek bracht. Daar bleek de rest van de groep al een uur buiten, bij -32 graden, te wachten! Snel extra kleren aangetrokken die we daar kregen, maar ik was enorm blij dat ik mijn eigen ski-tenue aanhad, want het materiaal ter plekke trok op niet veel. Daarna uitleg gekregen hoe we de husky-honden aan de slees vast moesten maken, hoe we ermee moesten navigeren en hoe je met de snowmobile overweg kunt. Allemaal heel tof, maar lekker koud, dat kan ik jullie wel verzekeren! Dus al springend en huppelend werden we voorbereid op ons vertrek in de witte wildernis. Hoe de rest van het verhaal verder loopt kom ik hier morgen vertellen, want ik moet nu eigenlijk bij de Franse meisjes zijn want het is afscheidsdiner voor hen!