maandag 27 oktober 2008

Terug van weggeweest - Oslo!

Hallo!

Ik begin er precies een gewoonte van te maken: elke maandagavond blijkt dé perfecte ik-heb-veel-te-vertellen-dag te zijn! Ben terug van gisterenavond van Oslo, en het was er echt fijn! Ik had wééral geluk met het weer (thanks to global warming heb ik alleen nog maar zonnige city trips gedaan:)), het gezelschap was super, het youth hostel gezellig en in de stad genoeg om te doen! Om eerlijk te zijn is Oslo wel de lelijkste stad die ik al gezien heb, je ziet vanaf de eerste 5 minuten al dat het een jonge stad is zonder geschiedenis waar helemaal niet nagedacht is over estethiek en de plaatsing van gebouwen :). Maar het was daarentegen dan ook een stad van ontdekkingen, want tussen de 20e eeuwse grijze gebouwen vond je overal leuke plekjes.

Na een snelle recoverweek vorige week (Debbie op maandag afgezet aan het station en dan beseft dat ik maar 2 dagen over had om te studeren, woops :)) en veel gezellige dinertjes (echte Franse kaas- en wijnavond en een Zweedse zalm en appeltaart-avond bij mijn student buddy Helena) zijn we vrijdagmorgen op de bus richting Oslo gestapt. Daar 's middags aangekomen op zoek gegaan naar ons hostel, dat nog geen 5 minuten stappen van het station lag. Beetje gedesoriënteerd waren we wel, want we vonden de weg uit het station niet en de stad was een beetje angstaanjagend chaotisch. Maar een Ben&Jerry's-ijsstandje maakte onze aankomst weer helemaal in orde! Die late namiddag nog de sight-seeing-points van de stad gaan bekijken: het beroemde futuristische operagebouw, het communitisch-ogend stadhuis en de oude fort met kasteel, mét adembenemende zonsondergang. 's Avonds de stad ingetrokken en beseft dat Oslo wel een heel dure stad is om een pintje te gaan pakken ;).

Zaterdagmorgen op het gemak opgestaan en na een uitgebreid ontbijt in de common kitchen van het hostel naar het station getrokken om Katrien op te pikken. Katrien had net datzelfde weekend een cruise geboekt van Kopenhagen naar Oslo en had die dag een aantal uur de tijd om de stad te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan, zijn we naar het Vigelandspark getrokken met z'n 200 beelden en sculpturen. Veel rare composities en nog veel meer blote borsten en billen, maar toch een fijne ontdekking. Daarna een lokaal treintje genomen naar een hoog punt boven de stad waar je zowel de stad als de fjorden kan zien. Mooi uitzicht, maar heel veel ijskoude wind, dus snel de trein terug naar beneden genomen om de National Gallery te bezoeken. Nu heb ik 'De Schreew' van Munch in het echt gezien, hoewel het museum nog veel meer mooiere schilderijen heeft. Afscheid genomen van Katrien en na een warme koffie naar het hostel teruggekeerd. Die avond hebben we met de meisjes beslist om er na het eten nog op uit te trekken, want we waren benieuwd wat de mysterieuze kerk-op-het-water was die op de toeristische kaart stond. Dapper een bus naar de middle-of-nowhere genomen, daar aangekomen al lachend en niet op ons gemak zijnd de weg naar de vissermanskerk gezocht. Het donker, de harde wind van een stormnacht en een heel vreemd geluid maakten onze trip nog spannender dan hij al was ;). Bij de kerk aangekomen - die een beetje op een horrorhuis leek met brandende kaarsen voor de deur - beseft dat we aan de verkeerde kant van het eiland stonden. Toen we een half uur later aan de juiste kant stonden merkten we dat het gebouw-op-het-water het clubhuis was van de royal jachtclub:). Maar toch een mooi uitzicht op de lichtjes van Oslo! Terug in ons hostel nog een filmpje meegepikt uit de DVD-collectie van de uitbater en tevreden gaan slapen...

Zondagmorgen, brunch met musli, yoghurt, eitjes en verse broodjes uit de oven! Met een goed gevulde maag zijn we een wandeling gaan maken langs de haven. Toen het zonnetje wat minder hard scheen zijn we het Nobel Peace Price center gaan bezoeken, waar we toevallig de enige waren die een rondleiding wilden, met onze persoonlijke en enthousiaste gids tot gevolg! Het museum is trouwens het meest futuristische dat ik ooit gezien heb - het leven van Nobel wordt er bijvoorbeeld met een boek uitgelegd waarop foto's en tekst geprojecteerd worden, en door je handen over de figuren te bewegen of de bladeren (met chip) om te slaan ga je verder in het verhaal. Heel cool! Daarna nog een laatste coffee break, bagage ophalen, onze laatste Noorse kronen in de supermarkt gespendeerd en op de bus naar home-sweet-home Göteborg!

Deze week is het serieus wezen geblazen, want er staan 2 examens op het programma. Maar voorlopig gaat alles naar wens en er zijn nog genoeg dingen om me 's avonds een beetje af te leiden! Ons eerste officiële concert bijvoorbeeld op donderdag, spannend!

Heel veel dikke zoenen vanuit Göteborg waar het nu volgens de nieuwe uurregeling donker wordt voor 17u...!