maandag 20 oktober 2008

Onverwachts bezoek uit Australië!

Dag lieve belgjes overal in de wereld!

Alles ok? Met mij in ieder geval wel, want heb er net een superfijn weekend opzitten met mijn Australische pennevriendin Debbie! Wij schrijven al jaren brieven met elkaar, en het afgelopen jaar is ze even gestopt met studeren om een reis rond de wereld te maken. In België is ze pas in september geraakt, dus daar was ik toen al weg, en het zag er naar uit dat we onze 'ontmoeting' zouden moeten uistellen. Tot... ik woensdagavond na de Zweedse les even mijn Facebook bekeek en zag dat er een berichtje van haar was! Dat ze eigenlijk de middag daarna in Göteborg kon staan en het hele weekend kon blijven, en natuurlijk heb ik haar direct gebeld dat ze maar snel haar vlucht moest boeken!

Zo gezegd zo gedaan; na mijn les op donderdagmiddag ben ik haar in het centraal station gaan afhalen, en één ding is zeker, ook al hebben we elkaar de laatste jaren enkel gehoord via postal mail en e-mail, en de afgelopen weken een enkele keer via Skype, het klikte vanaf het eerste moment supergoed! Echt enorm raar dat je elkaar eigenlijk echt wel kent, maar dat je elkaar gewoon nog nooit face-to-face hebt gezien! Wij meteen naar mijn kot, want ik had die avond vrienden uitgenodigd voor een Belgisch diner: worteltjes- en spinaziepuree met spekjes en een banana split (ok, niet Belgisch, maar daar hadden we goesting in :))!

De volgende morgen redelijk op tijd uit de veren, want het zonnetje scheen! Een perfecte dag voor een bezoekje aan de Archipelago-eilanden, dit keer zijn we naar het verste getrokken (een uurtje met de boot). Op weg naar de boot nog een kraampje met verse Kanelbullar gepasseerd - en onder het motto Debbie is maar één keer in Zweden - toch een voorraadje ingeslagen voor een picknick. 'Ons' eiland was gezellig, klein en rustig, en voor een typisch rood Zweeds huisje hadden we een perfect plekje voor onze picknick gevonden. Uit de wind, in de zon en met uitzicht op de zee, met als gevolg een kleine sun burn! Op ons gemak terug naar het centrum gereisd - lees: allebei beseffen dat we moe zijn en een dutje doen in de boot - om daarna naar een afterwork te trekken. Toevalligerwijs zat bijna iedereen in dezelfde bar, dus meteen veel vrienden kunnen voorstellen en nieuwe vrienden kunnen maken. Snel, snel even langs de supermarkt - Debbie loves to check out grocery stors all around the world, en 's avonds een verjaardagsfeestje van Florian van onze music band. Een beetje een speciaal feestje, want hij had niet alleen een optreden met de band op het programma staan, maar ook een Belgische RTBF-cameraploeg die een documentaire maakte over Erasmus! In maart-april op Belgische (Waalse) tv, ik ben benieuwd!

Zaterdag, lichte regendag voorspeld, maar dat viel supergoed mee! Droog genoeg om Debbie de gezellige plekjes van Göteborg te laten zien: mijn school, de gezellig Vasagatanstraat, de Hagabuurt met een verse Kanelbullar in de hand, de uitkijkheuvel, een fika-cafeetje met een lekkere Chai Latte, en heel veel geklets! 's Avonds besloten om weg te gaan, dus na een pre-party in mijn kamer zijn we met een groep vrienden naar de Tradgarden-club getrokken om er tot 4u de beentjes te strekken!

En zondag deden we lekker niets - of toch alleen maar gezellige, rustige dingen! Blijkbaar bestaat er in Australië een Zweeds restaurant waar ze smörgasbord serveren (een soort verzamelterm voor zweeds (ontbijt)buffet), en natuurlijk wilden we dat hier eens in het echt proeven. Op aanraden van Ebba, m'n studentbuddie, naar een supergezellig café getrokken waar de Zweden voor staan aan te schuiven op een zondagmiddag! Wij toch nog binnen geraakt, en daar hebben we 3u lang alles gesnoept en geproefd van het Amerikaans-Zweeds ontbijtbuffet. Niet normaal veel verschilende dingen (ik ben fan geworden van Amerikaanse Hotcakes met siroop!), en allemaal even vers en lekker. Eigenlijk hebben we gewoon gegeten tot we buikpijn hadden :). Daarna het Slotskogen park ingetrokken om een beetje te bekomen, waar we genoten hebben van de laatste zonnige herfstdag (foto's met veel herfstblaadjes, zie maar bij de dia's :)). Voor de rest van dag hebben we niet meer hoeven eten, zo vol zaten we! 's Avonds onze tijd genomen om in te pakken, een beetje was te doen en heel veel foto's van Debbies afgelopen jaar te bekijken.

Deze morgen om 6.30u wakker om Debbie weer naar het station te brengen. We gaan elkaar zeker nog terugzien, ik begin al luidop te dromen van een lange reis naar het zonnige Australië...! Voor ons allebei was het echt een superfijn weekend, en het voelt een beetje raar om weer alleen te zijn hier, en niet meer te giechelen en te ratelen/tetteren! Vanmorgen is ze naar London vertrokken, waar ze morgen haar vlucht neemt naar Signapore, om tegen vrijdag weer thuis in Perth te staan.

Vandaag bijna de hele dag nodig gehad om mijn kamer te kuisen en de was te doen (oh ja, en een presentatietje tussendoor, dat had ik wat voor me uitgeschoven in het weekend :p), en de volgende dagen wordt studeren-studeren, want vrijdag staat Oslo op het programma!

Heel veel zoenen!
Leenebeen

1 opmerking:

Domi zei

even groot enthousiasme in uw blogbericht als aan de telefoon :) we skypen zeker nog donderdagavond of vrijdag tijdens uw studieuren!
Overtuig uw mama dat je in januari dringend naar parijs moet komen, op een weekend gaget ni aankomen bij uwen thesis e ;) Dikke zoen sjoe, xxxxxx